آنچه والدین کودکان بیش فعال (ADHD) باید انجام بدهند

والدین نقش مهمی در درمان بیش فعالی کودکان دارد. 

آنچه والدین کودکان بیش فعال (ADHD) باید انجام دهند.

والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه، نقش ویژه ای دردرمان این کودکان دارند. به همین دلیل این خانواده ها باید به نقش خود در درمان این اختلال بسیار ارزش قائل شوند و سعی کنند مهارت های لازمی که باید در ارتباط با این کودکان به کار بگیرند را به خوبی و درستی بیاموزند.

۱)یافتن یک روان شناس متبحر

اولین قدمی که باید والدین این کودکان بردارند، یافتن یک روان شناس متبحر و مشاور خوب در این زمینه است. در این زمینه نباید والدین خود راه هایی را بدون مشورت انتخاب کنند چرا که ممکن است این کارها آسیب هایی را برای کودک به همراه داشته باشد.

۲)همراهی او با ورزش های مناسب

یکی از مواردی که می تواند به عنوان یکی از راه های درمانی کودکان بیش فعال به کار گرفته شود، ورزش های مناسب است. ورزش می تواند به تخلیه انرژی های این دست از کودکان و نیز افزایش تمرکز آنها بیانجامد. دو دسته فعالیت های ورزشی می تواند به درمان این بیماری روانی کمک کند: ورزش های فردی و ورزش های گروهی.

باید به این نکته توجه کرد که در ابتدا باید کودک به ورزش های فردی مثل شنا، جودو و … بپردازد که به مرور بر افزایش تمرکز این کودکان افزوده شود. پس از اینکه کودک آموخت بر روی مسائلی تمرکز داشته باشد می تواند در فعالیت های ورزشی  گروهی همچون فوتبال، بسکتبال نیز حضور یابد.

در این موارد حضور و همراهی خانواده نقش بسیار مهمی داشته باشد. شاید هیچ مربی ای به اندازه پدر و مادر کودک با او همراهی نکنند و عدم تمرکز او برایشان مهم نباشد. از همین روی لازم است والدین با انتخاب یک مربی خوب و با حوصله برای آموزش کودکشان، با او همراهی کرده تا این امر منجر به بهبودی کودک شود.

نکته دیگری که در این مورد وجود دارد، توجه به علاقه های کودک است. پس در گام نخست لازم است که علاقه کودک سنجیده شود، استعدادهای او کشف شده و در یک ورزش خاص به کار گرفته شود.

۳)برنامه ریزی برای کودکان

یکی از ویژگی های کودکان مبتلا به بیش فعالی این است که توان برنامه ریزی برای خود ندارند. به همین خاطر لازم است والدین این کودکان برای استفاده از وقتشان برنامه ریزی کرده تا از توان آنها به درستی استفاده شود. اگر برای این کودکان برنامه ریزی شود، آنها خود را در چارچوبی می بینند که باید خود را ملزم به رعایت آن بدانند. از همین روی این برنامه ریزی ها آنها را در چارچوبی قرار می دهد که شاید آنها از رعایت قوانینش خوشحال و شاد بشوند.

۴)سالم سازی محیط

به خاطر فعالیت های بیش از حد کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی، ممکن است آسیب هایی از سوی اجسام موجود در محیط به او وارد شود. به همین خاطر لازم است که اشیا و وسایلی که ممکن است موجب آسیب دیدن کودک بیش فعال شود از محیط بیرون برده شود.

۵)آموزش بازی

شاید یکی از بازی های خوب برای بچه های مبتلا به اختلال بیش فعالی، بازی های چشمی است. چرا که این دست از بازی ها می تواند بر افزایش تمرکز آنها نقش مهمی داشته باشد. یکی از این بازی ها، بازی «نگاه تو برنگردون» است. بازی «نگاهتو برنگردون»، اینگونه است که  شما  به عنوان پدر و مادر کودک و او به چشمان یکدیگر خیره شوید. هر کس زودتر خسته شد و نگاهش را برگرداند بازنده است. زمان خیره شدن را ثبت کنید و هر بار که کودک بتواند نگاهش را بیشتر ثابت نگه دارد، او را تحسین کنید.

در این میان می توان از برخی از وسایل به عنوان ابزار افزایش توجه و تمرکز به کار گرفت. یکی از این وسایل ساعت زنگ دار است. راه کار اینگونه است که برای افزایش مدت زمانی که کودک می‌تواند آرام بنشیند از این وسیله استفاده کنید. از کودک بخواهید تا ساعت را شکست داده و او رو مغلوب سازند. اگر می‌خواهد تکلیف مدرسه اش را در زمان کوتاهتری تمام کند، از او بخواهید یک هدف زمانی تعیین کند.
برای نمونه از او می خواهید این درس را در ظرف ۱۰ دقیقه  بخواند. سپس به او گفته می شود که ساعت را روی ۱۰ دقیقه تنظیم و خودش را ملزم کند که ۱۰ دقیقه بنشیند و آن درس را تمام کند. هر بار که موفق به انجام این کار شد، می‌تواند یک مرحله جلوتر برود و هدف بعدی اش را تعیین کند و بدین ترتیب، زمان درس خواندن یا انجام تکالیفش را افزایش دهد. در هر مرحله او را تشویق نمایید.

۶)جلوگیری از آسیب های اختلال بیش فعالی

یکی از مهمترین وظایفی که والدین بر عهده دارند، جلوگیری از آسیب های احتمالی این اختلال است. اختلالات یادگیری، افسردگی، مبتلا شدن به مصرف سوء مواد مخدر، بروز رفتارهای ضداجتماعی و نیز طرد شدن از سوی همسالان می تواند از آسیب های احتمالی این اختلال است. از همین روی لازم است والدین این کودکان برای این امر تدابیری را اتخاذ کنند تا کودکشان از این آسیب ها به دور باشند.

نویسنده: محمدحسین افشاری

همچنین ببینید

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها بر نوجوانان

شیوه های برون رفت از تاثیرات منفی سلبریتی ها

واژه «سلبریتی» از کلمه«celebrity» در زبان انگلیسی گرفته شده است که معادل واژه های «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» در زبان فارسی است. اصلی ترین کاربرد این واژه را می توان از اوایل قرن بیستم دانست ولی مفهوم واژه «سلبریتی» به عنوان یک شخص مشهور و شناخته شده، قبل از این دوران نیز وجود داشته و این واژه مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی می توان سلبریتی را به معنای فردی دانست که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته می شود و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانه‌ها و جوامع مختلف شناخته می‌شود. این افراد غالبا به عنوان تاثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه رده های سنی شمرده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.